Vervolgonderzoek Consumentenbond; nauwelijks verbetering bij Postcodeloterij

Een jaar geleden heeft de consumentenbond ervaren dat opzeggen bij de Postcodeloterij erg lastig is. Na dit aangekaart te hebben bij de Nationale Postcodeloterij zijn er toezeggingen gedaan dat dit verbeterd zou worden. Uit vervolgonderzoek van de Consumentenbond in maart 2018 blijkt dat het nog steeds erg lastig is om je loten op te zeggen.

Allereerst onderzocht de Consumentenbond de mogelijkheid om online of schriftelijk op te zeggen. Op de website van de Postcodeloterij vind je de benodigde informatie na 5 keer klikken en oneindig scrollen. Dat is dus zeker niet makkelijk.

Over telefonisch opzeggen vind je sneller informatie op de website, maar is – zo blijkt uit het onderzoek van de Consumentenbond – ook een weg met meerdere drempels. Er werd aan 10 proefpersonen gevraagd om – na twee maanden meegespeeld te hebben – de deelname telefonisch op te zeggen. Het blijkt dat het al niet meevalt om een medewerker te spreken te krijgen en zodra dit lukt blijkt ook in een aantal gevallen dat telefonisch opzeggen niet kan vanwege een technische storing. Wij kunnen ons hier nog wel iets bij voorstellen, het valt niet mee om piekuren volledig te bemannen waardoor de bereikbaarheid tegen kan vallen. En ook een technische storing kan buiten de schuld van de loterij liggen.

De Consumentenbond geeft echter aan dat de proefpersonen soms wel 5 tot 6 keer moeten melden dat ze echt willen opzeggen. De behoud-medewerkers van de Postcodeloterij zijn dus vasthoudend en dat mag volgens de Consumentenbond echt wel een tandje ‘klantvriendelijker’.

Vanuit opzeggen.nl hebben we ook natuurlijk de nodige ervaringen met het opzeggen van de Postcodeloterij. Op onze pagina’s kunnen opzeggers gratis telefonisch contact opnemen om op te zeggen of een gesprek inplannen (bijvoorbeeld buiten kantoortijden) om dit te regelen. Wij ontvangen erg weinig klachten over deze service, waardoor wij toch geneigd zijn om de Postcodeloterij het voordeel van de twijfel te geven.

Tenslotte de mogelijkheid om schriftelijk op te zeggen bij de Postcodeloterij via opzeggen.nl; hier wordt veel gebruik van gemaakt en ook hier zijn er zelden vragen of klachten. Het komt wel eens voor dat een opzegging niet goed in behandeling is genomen, maar wij bellen dan even na en in alle gevallen wordt dit vervolgens erg netjes opgelost door de Postcodeloterij.

Conclusie? De Postcodeloterij maakt het haar klanten niet heel erg makkelijk om op te zeggen via haar website, maar opzeggen is volgens ons – eventueel via andere kanalen dan de website van de Postcodeloterij – toch ook niet heel erg complex.

Postcodeloterij opzeggen

Comments on this entry are closed.