Les 3 Codeerschool – hoe herken je misleiding

We hebben er weer zin in hoor, een extra postje over onze favoriete ondernemers Yves Deen, Jesse Verduijn en Wouter Paalhorst (tegenwoordig actief onder het pseudoniem Wouter Martijn). Maar waar zullen we het nu toch weer eens over gaan hebben? Laten we het vandaag eens hebben over het onderwerp: hoe herken je misleiding? Dit is waarschijnlijk een van de vele lessen die de Codeerschool in de praktijk leert aan jonge mensen, om zo de digitale geletterdheid onder deze doelgroep te vergroten (wat een top gasten zijn dit toch, druk doende om de wereld te verbeteren).

We hebben een paar zaken op een rijtje gezet, die duidelijk wijzen op duister handelen:

  1. Switch activiteiten van de ene BV naar een andere BV;
  2. Verhuis regelmatig;
  3. Zorg dat gebruikers je niet kunnen vinden;
  4. Beïnvloed reviews;
  5. Start een nieuwe activiteit om druk uit te oefenen op gedupeerden die in eerste instantie weigeren te betalen.

Laten we dit eens tegen het handelen van Yves, Jesse en Wouter Martijn afzetten:

  1. Na allerlei commotie rond hun website opzeggenbij.nl, hebben de mannen hun activiteiten verplaatst van hun BV Rocketmen naar de BV Bymetis. Hun activiteiten onder opzeggenbij.nl hebben ze gestaakt (na dreiging met kort geding vanuit ons) en ze zijn verder gegaan met dezelfde activiteiten met o.m. het domein bymetis.nl;
  2. De mannen zijn vanaf de start, korter dan een jaar geleden, inmiddels 4 keer verhuisd. Grofweg dus om de 2-3 maanden;
  3. Yves en Jesse tonen op hun LinkedIn profiel vooral hoe geweldig ze zijn in het bijdragen aan het redden van de wereld. Met geen woord reppen ze over hun activiteiten waarmee ze zoveel consumenten duperen. Wouter Paalhorst heeft zijn naam zelfs veranderd op LinkedIn en heet nu Wouter Martijn;
  4. Dit is een simpel klusje; verwijder je business profiel op Google als de reviews te negatief zijn (je snapt het al, geen business profiel van Bymetis te vinden op Google). Verwijderen is de enige optie, want reviews op Google zijn moeilijk te beïnvloeden. Dat is heel anders op een platform als Trustpilot; daar is het beïnvloeden van reviews een fluitje van een cent. En Trustpilot vindt dat allemaal prima. Prima manier dus om het idee te creëren dat je best een aardige dienstverlening biedt. Tip van ons; als een bedrijf heel veel 5 sterren reviews heeft én heel veel 1 ster reviews, dan weer je direct dat het foute boel is. De 5 sterren reviews zijn gekocht, de 1 ster reviews uiteraard niet;
  5. Uiteraard zijn er nogal veel gebruikers van Bymetis die niet betalen. En terecht. Om deze groep verder onder druk te zetten, hebben de mannen een nieuwe activiteit gestart (in hun oude BV Rocketmen); gerechtsbode.nl. Totale nep opnieuw, maar de naam kan de indruk wekken dat er iets vervelends aan zit te komen. Dus zullen er vast weer mensen zijn die gaan betalen. Maar Gerechtsbode.nl mag helemaal niets en is al helemaal niet een instantie die geld kan opeisen. Ze kunnen alleen een nieuw verzoek tot betalen sturen. En ook dit doen de mannen weer gewiekst, zoals we ook al in onze vorige post lieten zien. Ze geven gebruikers nog ‘1 laatste kans’ om dezelfde dag nog te betalen en anders wordt de vordering ‘uit handen gegeven’ aan gerechtsbode.nl…. Hun eigen volgende stinkende zaakje…

Bymetis misleiding

Comments on this entry are closed.