Privacy voorwaarden, wie leest die dan?

Wat een interessant kunstwerk van Julie Janssen tijdens de Dutch Design Week. Zij ging akkoord met de voorwaarden van de Britse Daily Mail waardoor haar gegevens direct ook met maar liefst 835 andere bedrijven werden gedeeld. Wat ons betreft zijn de privacy voorwaarden voor consumenten een nog complexer onderwerp dan de cookiewetgeving. Want welke consument leest nu de volledige voorwaarden van een organisatie?

Dat is niet alleen veel te tijdrovend, de consument moet er eigenlijk ook eerst even een cursusje juridische taal voor beginners voor volgen. Zo vergeleek de New York Times de privacyvoorwaarden van 150 organisaties met literaire klassiekers om de moeilijkheidsgraad te achterhalen. En zij konden maar één literaire klassieker vinden die moeilijker te doorgronden was dan de privacyvoorwaarden van Facebook.

Een ander interessant onderzoek werd in Amerika onder 543 studenten gehouden; de privacyvoorwaarden van een fictief sociaal netwerk werden door 97% van de studenten geaccepteerd, terwijl er in de voorwaarden ws opgenomen dat bij akkoord de gebruiker akkoord ging met het afstaan van zijn of haar eerstgeboren kind…

Wat ook een aardig inzicht geeft is een ander kuntproject waarbij de algemene voorwaarden van Facebook, Snapchat, Instagram en Tinder zijn uitgeprint, waardoor je een goed beeld krijgt bij de onmogelijkheid voor consumenten om zich voor elke dienst of voor elke bestelling te verdiepen in de bijbehorende algemene voorwaarden.

algemene voorwaarden

Vanuit opzeggen.nl hebben we het vanaf het begin ‘een beetje anders’ gedaan. Bij ons kun je in een korte samenvatting in zeer korte tijd lezen wat ons beleid is op het gebied van privacy, security en onze algemene voorwaarden. Voor de liefhebbers hebben we natuurlijk ook de meer uitgebreide versie beschikbaar die direct gedownload en bekeken kan worden. Misschien niet helemaal volgens de letter van de wet, maar wij zijn van mening dat we hiermee onze gebruikers juist veel eenvoudiger informeren over ons beleid. En volgens ons moet dat voorrang krijgen.

 

Comments on this entry are closed.