Opzeggen hot onderwerp bij kranten

Op 28 oktober plaatste de Leeuwarder Courant het artikel ‘Abonnementen en contracten: hoe kom je er vanaf?’ en drie dagen later lezen we in het Parool het artikel ‘Een abonnement afsluiten is zo gebeurd. Maar hoe kom je er vanaf?’. Is hier sprake van (hernieuwde) interesse in opzeggen omdat er vaak iets mis gaat? Of is sinds de komst van De Wet Van Dam eigenlijk alles helemaal goed geregeld voor de consument? Wij lazen de artikelen en zetten de belangrijkste punten nog even op een rijtje.

Zeg direct je abonnement of contract op. Niet veel mensen doen het, maar waarom niet direct je abonnement of contract opzeggen nadat je dit bent aangegaan? Zo zorg je ervoor dat de leverancier vanzelf contact met jou opneemt om te verlengen en loopt het contract niet zomaar door. Dit is handig bij sportschool abonnementen en loterijen, maar let wel op wanneer je dit bij een verzekering of een mobiel abonnement doet; dit zijn toch vaak diensten die je voor langere tijd wilt aangaan.

Let op bij abonnementen met langere opzegtermijnen. Wij horen veel klachten over opzegboetes bij energiebedrijven. Bij ons op kantoor kennen we het ook; een contract afsluiten bij Oxxio of Energiedirect levert een boete op wanneer je bijvoorbeeld gaat samenwonen maar de contracttermijn nog niet is afgelopen. Erg vervelend wanneer je te horen krijgt dat je 50 Euro (Oxxio) of zelfs 100 Euro (Energiedirect) boete krijgt! Wanneer je dus niet zeker bent of je ergens meerdere jaren gaat wonen, dan is het verstandig om geen energiecontract voor meerdere jaren aan te gaan.

opzeggen.nl, de makkelijkste manier om op te zeggen

Verenigingen vallen niet onder de nieuwe wetgeving. Sportverenigingen vallen niet onder de nieuwe wetgeving. Wanneer je niet tijdig opzegt, dan zit je weer een seizoen vast aan je lidmaatschap.

Pas op met aanbieding bij verlengen. Sommige bedrijven bellen je op vlak voor je abonnement afloopt, met de vraag of je wilt verlengen met korting. Vaak betekent dit dat je opnieuw een jaar- (of meerjarig) contract aangaat. Op zich niet erg, maar je moet je er wel van bewust zijn dat je dit contract niet tussentijds kunt opzeggen (zonder boete).

Check elk jaar even welke abonnementen je allemaal hebt. Uit onderzoek blijkt dat veel mensen het idee hebben dat ze niet veel abonnementen, lidmaatschappen, contracten en donaties hebben of doen. In de praktijk blijkt dit anders te zijn. Veel Nederlanders spelen automatisch mee met één of meerdere loterijen, doneren aan een goed doel en hebben meerdere verzekeringen. Wat wij veel horen van opzeggers is dat ze hun bankafschriften erbij pakken en daar de automatische incasso’s nagaan. Op basis daarvan kun je al snel een aantal opzeggingen doen en bespaar je zomaar honderd Euro of meer per jaar.

Check regelmatig alternatieven. Heb je al 5 jaar dezelfde autoverzekering? Dan is er een grote kans dat je een goedkopere verzekering kunt afsluiten. Hetzelfde geldt voor een mobiel abonnement. Ieder jaar even onderzoeken of je je energie weer goedkoper kunt afsluiten, kan ook geen kwaad. Het is even wat werk, maar het levert bijna altijd ook behoorlijk wat op.

Hoe zeg je op? Volgens de wet moet je op dezelfde manier kunnen opzeggen als waarop je klant bent geworden. Ben je telefonisch klant geworden? Dan moet je dus ook telefonisch kunnen opzeggen. Wij horen – helaas – nog steeds af en toe vervelende verhalen. Denk aan een fitnessclub die eist dat je bij de manager van de vestiging persoonlijk moet opzeggen. Dat kan natuurlijk echt niet. Aan de positieve kant; in Nederland is het vergeleken bij andere Europese landen erg goed geregeld. In andere landen zijn de verhalen vaak veel erger, denk bijvoorbeeld aan een groot telecombedrijf in Frankrijk die periodiek haar adres wijzigt waar opzeggingen aangetekend naartoe verzonden moeten worden. Zulke excessen kennen we in Nederland gelukkig niet.

Comments on this entry are closed.