Pas op voor opzeggenbij.nl

Zoals in onze eerdere post al gemeld; wij zijn voor marktwerking. Nieuwe opzegservices? Prima! Is een andere opzegservice beter in het afhandelen van opzeggingen (dat kan natuurlijk niet, maar goed) of beter in het benaderen van potentiële gebruikers? Ook prima!

Maar als er dan een partij opstaat die – willens en wetens – een opzegservice start om mensen te misleiden met als enige doel snel geld te verdienen, dan zijn wij niet blij. Eerder was dat mijnopzeggingen.nl die er een zooitje van maakte, maar deze is zo goed als verdwenen (maar kan natuurlijk elk moment weer de kop op steken…). De website opzeggenbij.nl, die maakt er echt een vuil spelletje van, dus daar moeten potentiële gebruikers wel voor gewaarschuwd worden lijkt ons.

Wat hebben Yves en zijn twee kompanen van opzeggenbij.nl namelijk bedacht? We starten een website die erg lijkt op opzeggen.nl (qua naam en qua stijl) om vervolgens in de kleine lettertjes te vermelden dat door gebruik te maken van de service van opzeggenbij.nl, je ook direct akkoord gaat met een eenmalige vergoeding van €29,95 Euro en – o ja – je doet ook direct even afstand van je wettelijke herroepingsrecht…..

Omdat het allemaal zo onduidelijk is, is wat ons betreft overduidelijk sprake van misleiding. Eigenlijk heeft Kassa dat ook aangegeven in haar programma in augustus. Maar Kassa zag geen reden om – samen met een aantal gedupeerden – verder ten strijde te trekken tegen opzeggenbij.nl. We hebben Kassa nog benaderd of zij dit samen met ons wilde oppakken, maar aangezien we geen enkele reactie hebben mogen ontvangen, hebben we besloten om dit maar zelf te doen.

Onze advocaat stuurt een brief uit naar Yves en zijn kompanen. We gaan ervan uit dat zij hier niet op zullen reageren en dat we als volgende stap een kort geding starten. Zekerheid hebben wij niet dat dit tot een oplossing gaat leiden en de kosten voor dit geheel zijn niet gering, maar wat is het alternatief? Net als alle andere organisaties die consumentenbelangen hoog in het vaandel hebben staan, niets doen? Het is slechts een actie zonder zekerheid; een rechter kan zomaar bepalen dat opzeggenbij.nl haar bezoekers voldoende informeert (wat niet helemaal overeen zou komen met de reviews op https://nl.trustpilot.com/review/www.opzeggenbij.nl, maar het blijft mensenwerk, dus het kan alle kanten op).

Wat kunnen consumenten zelf doen? Behoorlijk wat! Wij zetten het even op een rijtje:

  1. Je kunt opzeggenbij.nl proberen te bereiken via support@opzeggenbij.nl of via 085 – 004 18 76 (hou er rekening mee dat zij niet of heel slecht reageren op vragen);
  2. Je kunt een klacht indienen bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM), via de link https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer;
  3. Je kunt een klacht indienen bij Google via de link https://support.google.com/ads/troubleshooter/4578507, er vanuit gaande dat je hier terecht bent gekomen via een Google advertentie (dat moet ook zo snel mogelijk een halt worden toegeroepen!);
  4. Je kunt een review schrijven via https://nl.trustpilot.com/review/www.opzeggenbij.nl, om andere gebruikers te waarschuwen voor deze website;
  5. Niet betalen. Wij hebben een aantal gebruikers het advies gegeven om niet te betalen en na verloop van tijd stopt opzeggenbij.nl met het dreigen met incasso.

Wij ontvangen inmiddels dusdanig veel klachten, dat wij ook rigoreuze acties overwegen. Als wij blijven vernemen dat opzeggenbij.nl niet reageert op vragen van gebruikers, dan zullen wij gebruikers die bij ons terechtkomen, de mobiele nummers van de 3 heren van opzeggenbij.nl doorgeven, zodat daar gevraagd kan worden om tekst en uitleg.

We houden je op de hoogte van ontwikkelingen via deze blog!

Comments on this entry are closed.