Donatiewerving op straat; vrijwillige scholieren of (flink) verdienende pubers?

En weer was er een artikel, dit keer op een hoogstaand journalistiek platform. Follow the Money heeft een artikel gewijd aan het werven van donateurs op straat. En van het lezen van het artikel word je niet vrolijk.

In maart van dit jaar werd al door EenVandaag het volgende item uitgezonden:

Ahum, gemiddeld de eerste 18 maanden van een donatie via een straatwerver, zijn voor het wervingsbureau? Dit is toch niet serieus waar? Een ding is zeker, bij de werving zal dit niet worden gecommuniceerd…

Terug naar Follow the Money. Hier wordt verder ingezoomd hoe de straatwerving daadwerkelijk tot stand komt. De mensen die de straat op gaan zijn voor jongeren, veelal studenten. En zij krijgen een uitstekende training om ervoor te zorgen dat ze zoveel mogelijk donateurs kunnen werven. En ook schrikt niemand ervoor terug om juist de focus te leggen op personen die het al niet breed hebben. Je zou zeggen dat goede doelen hier toch niets mee te maken willen hebben? Maar goede doelen focussen op een ander standpunt; de fondsen moeten op peil blijven om zoveel mogelijk goed te kunnen doen. Dat daar aan de voorkant wat minder ethische zaken zich voordoen, tja, het zal wel (dit laatste is niet officieel onderdeel van het standpunt uiteraard).

Ondanks de berichtgeving van EenVandaag en Follow the Money, zien we bij opzeggen.nl geen grote toename van opzeggingen van goede doelen. Al worden goede doelen wel erg veel opgezegd.

Comments on this entry are closed.