Beetje kort door de bocht Kassa

Kassa op TV, een programma dat wantoestanden aan de kaak stelt. Afgelopen maandag was één van de onderwerpen: “Abonnement opzeggen? Pas op! Sommige sites rekenen zeer hoge tarieven

Op zich een prima onderwerp en Kassa kiest ervoor om mensen te waarschuwen voor diensten als Xpendy en opzeggenbij.nl. Naar onze mening terecht, aangezien wij zeer veel klachten ontvangen van gebruikers van de diensten van deze 2 opzegservices. Deze partijen maken het zeer ondoorzichtig dat zij 29,95 gaan incasseren als je hen de opzegging laat versturen.

Gemiste kans 1: in het programma geeft een jurist aan dat het twijfelachtig is wat de 2 partijen doen en dat er waarschijnlijk sprake is van misinformatie. Beste mensen van Kassa; had even contact opgenomen met ons en dan hadden we jullie hier even op het juiste spoor kunnen zetten. Er is absoluut sprake van misleiding; deze partijen vragen het bankrekening op als veld voor de invulling van de opzegbrief (een gebruiker denkt dus dat het opgeven van het bankrekeningnummer bij de noodzakelijke informatie hoort voor de opzegging), maar dit veld wordt helemaal niet gebruikt in de opzegbrief. Dit veld wordt gebruikt, samen met de minder duidelijke opmerking dat men akkoord gaat met incasso van 29,95 Euro, om geld te incasseren. Als deze 2 partijen het uitvragen van het bankrekeningnummer combineren met het duidelijk communiceren van het bedrag, dan zullen natuurlijk veel minder mensen hiervan gebruik maken.

Gemiste kans 2: waarom alleen maar negatieve berichtgeving? Jullie generaliseren en geven de indruk dat  alle opzegservices er alleen maar op uit zijn om mensen te misleiden en geld afhandig te maken. Jammer wel. Sinds wij zijn gestart in 2011 hebben we al onze concurrenten zien verschijnen en er zitten zeker slechte opzegservices bij, maar ook echt wel een paar goede. Waarom niet ook wijzen op opzegservices waar consumenten blij van worden? Jullie hadden echt wel even naar ons mogen verwijzen, inclusief onze reviews bij Kiyoh. Volgens mij bieden wij namelijk een service waar heel veel consumenten graag gebruik van maken.

Gemiste kans 3: in jullie uitzending geven jullie aan dat er op Internet makkelijk voorbeeldbrieven te vinden zijn die je vervolgens zelf kunt versturen. Zeker kan dat. Je kunt ook zelf contact opnemen met de organisatie. Maar: ga je zelf het adres zoeken? Ga je zelf het e-mailadres zoeken of loop je naar het postkantoor voor een aangetekende opzegging? Het kan allemaal, maar volgens ons is een service die 9,95 Euro vraagt (bij het postkantoor betaal je 9,05 Euro) voor een aangetekende opzegging die je eenvoudig online kunt regelen, niet zo’n slechte deal. En ja, ook wij sturen de aangetekende opzegging gewoon via PostNL en je ontvangt van ons een track & trace link van PostNL. Onze gebruikers geven juist aan dat ze het erg fijn vinden dat ze snel en zonder moeite direct een abonnement kunnen opzeggen. Dat is toch niet slecht?

Nog een side note: consumenten moeten zich gaan realiseren dat Google niet per se een gebruiker naar de beste website voor een zoekterm stuurt. Als opzeggenbij.nl en Xpendy maar genoeg bieden, dan plaatst Google deze partijen simpelweg bovenaan de pagina met zoekresultaten. Google kijkt niet naar reviews of wat gebruikers ervaren bij de geboden service. Het is heel simpel, de hoogste bieder krijgt van Google de bovenste plek. Het is belangrijk dat Internetgebruikers dit begrijpen; de bovenste resultaten zijn altijd betaalde resultaten (advertenties) en het maakt Google weinig uit of gebruikers vervolgens voor de gek worden gehouden.

Comments on this entry are closed.