Na waarschuwing ACM: Simyo beperkt negatief prepaidtegoed

Op 2 april plaatsen we een bericht van een Simyo klant die 54 Euro negatief prepaidtegoed had ‘opgebouwd’. Simyo was daarbij coulant en heeft de betreffende klant hiervoor gecompenseerd. Op zich prima, maar een volgende keer zou de klant zelf voor de kosten opdraaien. Niet geheel in de lijn van prepaid gaven we toen aan.

De ACM (Autoriteit Consument en Markt) vindt dit ook. Na gesprekken heeft Simyo het bedrag dat een klant negatief kan staan beperkt tot 5 Euro. Ook de informatie op haar website over negatief staan met prepaid heeft Simyo aangepast. Weer een voorbeeld dat een organisatie als de ACM van waarde is.

prepaid sim

In het algemeen is de stelling van ACM dat prepaid gebruikers (denk daarbij bijvoorbeeld aan ouders die de belkosten van hun kind onder controle willen houden) niet onverwacht met een hoog negatief tegoed mogen worden geconfronteerd (best logisch eigenlijk). Hierbij zijn twee zaken van belang

  • het bedrag waarvoor je met een prepaid in de min kan komen moet beperkt zijn
  • de aanbieder moet de consument VOORAF duidelijk informeren over de risico’s van  de geboden prepaid optie

Bovenstaande uitgangspunten gelden uiteraard ook voor andere leveranciers.

Het nieuwsbericht van ACM kun je hier vinden.

Heb je een abonnement bij Simyo en wil je dat opzeggen? Dat kan via de opzegbrief van opzeggen.nl.

Comments on this entry are closed.

  • Grutto grut ik wist geeneens dat je met een prepaid in de min kon staan!