Weglopen bij verzekeraar kan lonen, maar blijven ook

Vandaag in de Volkskrant:

Niet alleen het overstappen zelf, ook het ermee dreigen kan al voordeel opleveren, blijkt bij onder meer energiebedrijven en verzekeraars. Beslis dus niet te snel.

Autobezitters opgelet: er valt mogelijk een aantrekkelijk voordeel te behalen, en heel ingewikkeld is het niet. Een beetje dreigen is genoeg. Dat zit als volgt.

Een lezer uit Amsterdam stapte onlangs met haar autoverzekering over van Polis Direct naar de ANWB. Die had een aantrekkelijke aanbieding voor leden, die op jaarbasis wel zo’n honderd euro goedkoper uitviel dan de lopende autoverzekering bij Polis Direct. Bij het opzeggen van die verzekering kwam Polis Direct echter direct in actie. Hoeveel lager was de premie die mevrouw bij de ANWB moest betalen? Want wellicht kon Polis Direct dan een concurrerend aanbod doen.

Gebeurt dat vaker, wil deze lezer weten, dat je een goedkoper aanbod kunt krijgen als je laat weten dat je overstapt? En dat je dus eigenlijk te veel betaalt als je altijd braaf periodiek je geld overmaakt en verder niets doet? Ja, zegt ‘concurrentiewaakhond’ ACM, de Autoriteit Consument & Markt. In bijvoorbeeld de energiebranche ziet de toezichthouder dit fenomeen ook opduiken. Consumenten die aan hun huidige leverancier melden dat ze elders goedkoper terecht kunnen, krijgen een gunstiger aanbod van hun huidige leverancier, waardoor ze dan besluiten niet over te stappen. In de tweede helft van vorig jaar deed 10 procent van de energieklanten aan dit ‘intern overstappen’, zoals de ACM het noemt. Ze bleven hun leverancier na een goedkoper aanbod trouw.

Premieshoppen

De ACM stimuleert consumenten om over te stappen, intern of extern, omdat het goed is voor de concurrentie, en omdat het honderden euro’s kan schelen. Die oproep heeft succes: vorig jaar wisselde ruim 15 procent van de energieconsumenten van leverancier. Daar staat wel tegenover dat sinds de liberalisering in 2004 bijna de helft van de energieklanten nog nooit is overgestapt. Ze betalen daardoor hoogstwaarschijnlijk veel meer dan nodig is.

“Eenderde oriënteerde zich vorig jaar op een andere zorgverzekering, 7 à 8 procent sloot daadwerkelijk een nieuwe zorgverzekering af”

Ook bij de zorgverzekeringen wordt tegenwoordig volop geshopt, zij het minder dan in de energiesector. Eenderde oriënteerde zich vorig jaar op een andere zorgverzekering, 7 à 8 procent sloot daadwerkelijk een nieuwe zorgverzekering af, blijkt uit onderzoek dat de ACM heeft laten doen. Hoe veel interne overstappers er zijn in de zorg, die dus bij hun eigen zorgverzekeraar bleven omdat ze een betere of goedkope polis kregen, weet de toezichthouder niet. Wel is duidelijk dat het aantal overstappers in de zorg weliswaar een stuk lager ligt dan bij de energie, maar dat het weer meer is dan bij de autoverzekeringen. Daar verandert maar 5 procent van aanbieder, en is er dus nog een wereld – en veel voordeel – te winnen.

Geen standaardbeleid

In dat verband: Polis Direct laat desgevraagd weten dat het geen standaardbeleid is om een lagere premie te bieden of een scherper aanbod te doen (bijvoorbeeld betere dekking tegen dezelfde voorwaarden) om zo klanten te kunnen behouden.

‘Wat – net als bij alle andere maatschappijen die verzekeringen aanbieden – wel gebeurt, is dat we altijd een poging doen om klanten die afscheid van ons willen nemen toch te behouden. En soms komt daar inderdaad een lagere premie bij kijken’, meldt Polis Direct in een reactie. ‘Doordat premies van autoverzekeringen van onze vaste klanten zo goed als elk jaar iets stijgen, kan het voorkomen dat zij uiteindelijk meer betalen dan nieuwe klanten. In zo’n situatie kijken we of we de klant een nieuw aanbod kunnen doen, en soms valt dat lager uit dan zijn of haar huidige premie’, aldus de verklaring. Daarin benadrukt Polis Direct nog eens ‘hiermee niet uniek te zijn in verzekeringsland’. Bij andere verzekeraars levert dreigen met overstappen dus mogelijk ook een lagere premie of een scherper aanbod op. maar let op: door bepalingen rond schadevrije jaren en no claim kan een andere autoverzekering aantrekkelijker lijken, terwijl hij dat niet is.

vergelijken loont

Kijk en vergelijk

“Stap pas echt over als je huidige verzekeraar niet een nóg beter aanbod doet”

De lezer uit Amsterdam was al overgestapt naar de ANWB, en zal dus nooit weten of Polis Direct een nóg goedkopere of betere autoverzekering had kunnen regelen als ze was gebleven. Het is dus zaak eerst de beste prijzen en voorwaarden op een rijtje te zetten, en pas echt over te stappen als je huidige verzekeraar (of energieleverancier, of bank) niet een nóg beter aanbod doet. De ACM adviseert meerdere van de vele vergelijkingssites die er zijn te gebruiken. Zo ontstaat een breed beeld van wat de mogelijkheden en aanbiedingen zoal zijn. Nog een tip van de toezichthouder: bij hypotheken hoef je niet bang te zijn dat je als bestaande klant meer betaalt als je tussentijds niet met overstappen dreigt. Het is de banken en andere hypotheekaanbieders verboden verschillende rentetarieven in rekening te brengen voor nieuwe en bestaande klanten.

Comments on this entry are closed.