Betalen voor diensten van Xpendy en Bymetis? Dat hoeft niet volgens Europese regelgeving.

De Europese regelgeving is klip en klaar als het gaat over betaalde online diensten. Wanneer niet ‘duidelijk en ondubbelzinnig’ op de bestel-/verzendknop staat dat er betaald moet worden voor de dienst, dan is het vermeende contract tussen gebruiker en – in dit geval – Xpendy/Bymetis nietig en bestaat er geen betalingsverplichting.

Deze diensten benoemen weliswaar dat ze geld zullen incasseren of een factuur zullen sturen, maar ze richten hun website wel zo in, dat de gebruiker dit makkelijk over het hoofd ziet. Zeker als de gebruiker denkt op de pagina van de op te zeggen organisatie actief te zijn. Europese regelgeving is dus heel duidelijk in de gevolgen hiervan; geen contract, dus ook geen verschuldigde betaling. Klaar.

We gaven het al eerder aan; in Duitsland wordt de consument veel beter beschermd dan in Nederland. Dat wordt ook duidelijk wanneer we de Nederlandse en de Duitse website van Xpendy vergelijken. In Duitsland wordt wel de vereiste tekst op de button geplaatst, maar in Nederland niet. Blijkbaar is de angst voor Duitse instanties een stuk groter dan de angst voor de Nederlandse organisaties die hier iets aan zouden kunnen doen.

Kortom, de mensen achter Xpendy en Bymetis weten prima hoe het hoort. Maar ze weten ook dat de financiële resultaten voor hen beter zijn wanneer ze zo onduidelijk als mogelijk de kosten communiceren.

Bij het lezen van deze post zou je wellicht kunnen denken: “Wie kan nu afdwingen dat in Nederland dezelfde Europese regelgeving wordt nageleefd als in Duitsland?” Daar kunnen wij wel antwoord op geven: in eerste instantie zijn dit natuurlijk Xpendy en Bymetis zelf. Maar als deze niet willen bewegen, dan kunnen Google en Bing de Europese regelgeving afdwingen, deze partijen zijn namelijk (bijna) volledig afhankelijk van verkeer via advertenties. Maar Google en Bing verdienen ook geld aan deze partijen, dus erg hard hun best doen ze niet. Wij hebben onze hoop gevestigd op de Autoriteit Consument en Markt (ACM), maar we hebben begrepen dat deze organisatie ‘het erg druk heeft op het moment’…

 

Comments on this entry are closed.