Incassobureaus dwingen betaling af voor onterechte rekeningen.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt dat een aantal incassobureaus consumenten onrechtvaardig onder druk zetten om te betalen. De betrokken incassobureaus zijn Incasso CC, Jacobs Bemiddeling en Herms Incasso.Afbeeldingsresultaat voor incassobureau

Het blijkt dat in veel gevallen consumenten worden gebeld door bedrijven die bijvoorbeeld vakanties aanbieden. In het telefoongesprek stemt de consument niet met het aanbod overeen en vraagt bijvoorbeeld alleen om extra informatie te ontvangen. In deze situatie heeft  een incassobureau geen recht om iemand te benaderen of onder druk te zetten om te betalen, aangezien de consument natuurlijk nooit het aanbod heeft geaccepteerd. Ook gebeurt dit terwijl de consument nooit contact heeft gehad met een aanbieder. De reactie van de ACM is daarom erg logisch, aangezien veel mensen klachten indienen over het gedrag van deze incassobureaus.

 

De ACM heeft consumenten aangeraden om de rekening niet te betalen, ook als er wordt gedreigd met deurwaarders of andere consequenties.

 

Het blijkt dat de betrokken incassobureaus deel zijn van een netwerk van meerdere agressieve incassobureaus waar de ACM al eerder voor gewaarschuwd heeft. Ook, vraagt de ACM verder over meldingen van agressieve incassobureaus.

Comments on this entry are closed.