Artikel Consumentenbond gekleurder dan verwacht

Vorig jaar hebben we vanuit opzeggen.nl diverse organisaties benaderd om te bespreken hoe consumenten beschermd kunnen worden tegen misleidende opzegservices. Daar hebben we al genoeg woorden aan verbruikt, dus geen aanvullingen daar voor nu.

Eén van de organisaties die niet heeft gereageerd op ons verzoek, was de Consumentenbond. Wel kregen we eerder dit jaar de vraag of we mee wilde werken aan een vergelijking tussen verschillende diensten. Daar hadden wij wel oren naar, want de Consumentenbond zet zich in voor consumenten, zo was onze gedachte.

Helaas heeft de Consumentenbond er een erg licht en gekleurd artikel van gemaakt. Zonde en een gemiste kans. Maar het ligt wel in de lijn met andere behartigers van consumentenbelangen; zolang het geen geld oplevert, moeten we niet teveel verwachten.

Het eindadvies van de Consumentenbond; gebruik geen opzegservice, maar zeg rechtstreeks op bij de organisatie waar je wilt opzeggen. En, mocht dat toch tot problemen leiden, dan heeft de Consumentenbond daar wel een oplossing voor, namelijk juridische hulp inschakelen van de Consumentenbond voor een bedrag van €200,–. Huh? Bij opzeggen.nl wordt dit gratis geboden als je gebruik maakt van onze opzegservice voor €3,95.

Je merkt het alweer aan de ‘tone of voice’; wij zijn geen fan meer dan de Consumentenbond. Maar eerlijk is eerlijk, ze hebben ook goede dingen gedaan, zoals het aanspreken van misleidende opzegdiensten. In het artikel vinden we hen echter zeer subjectief. Want laten we bijvoorbeeld eens de reviews vergelijken van gebruikers van de Consumentenbond en van Opzeggen.nl: De Consumentenbond scoort slechts een 3.3/5 op Google (met slechts 21 reviews, dat wel), waar Opzeggen.nl een 4.6/5 scoort (met 965 reviews). Op Trustpilot is het al helemaal schrikken voor de Consumentenbond, met een score van 1.3/5 (met 165 reviews). Opzeggen.nl scoort op Trustpilot een 4.1/5 (met 96 reviews). Tenslotte nog de reviews die door beiden worden uitgevraagd bij gebruikers van de geboden dienstverlening. De Consumentenbond verstopt de score enigszins, maar na een korte zoektocht treffen we 2 scores aan; een 8.4/10 en een 8.2/10 (bij deze laatste score vinden we ook het aantal reviews, namelijk 17.681) op basis van een eigen review systeem (wat volgens ons niet meer kan tegenwoordig – dit moet ondergebracht worden bij een onafhankelijke derde partij). Opzeggen.nl maakt gebruik van Kiyoh en scoort een 9.2/10 op basis van 6.679 reviews.

De scores zetten ons aan het denken; heeft de gemiddelde consument nu meer aan de geboden service door de Consumentenbond of meer aan de geboden service door Opzeggen.nl? Qua waardering spreken de scores voor zich in ieder geval. En dus mogen wij het best wel een beetje vervelend vinden dat de Consumentenbond in al haar wijsheid denkt dat ze onze zorgvuldig opgebouwde service (sinds 2011!) in een artikeltje kan afbranden.

 

Comments on this entry are closed.