Begin 2020 ontvingen we van Allianz Direct een bericht; opzeggen kon vanaf dat moment alleen nog maar telefonisch of via live chat. Opzeggingen via opzeggen.nl zouden niet meer in behandeling genomen worden. Niet per e-mail en niet per post. Zelfs aangetekende post zou genegeerd worden.
Nu horen wij van verschillende kopieën van opzeggen.nl dat ze organisaties uit hun database halen als ze dit soort berichten ontvangen. Maar ja, dat doen wij dus niet. Ons motto is niet voor niets ‘Power to the Consumer’!
Eerst maar eens contact opgenomen met de manager klantcontact van Allianz Direct. Helaas zonder resultaat. We kregen hetzelfde verhaal te horen, opzeggen via opzeggen.nl was niet meer mogelijk en klanten konden alleen nog rechtstreeks opzeggen. Jammer.
Vervolgens hebben we de klantenservice benaderd. Daar kregen we te horen dat opzeggen per e-mail nog steeds mogelijk was en ook werden we ontzettend vriendelijk geholpen. De opzegging waar we contact over opnamen, die werd direct met terugwerkende kracht alsnog verwerkt. Een dikke vette pluim voor de klantenservice van Allianz Direct. Maar dit was slechts één opzegging en aangezien we zo’n 50 opzeggingen per week verwerken voor Allianz Direct moest er wel een structurele oplossing komen.
We zagen geen andere optie dan onze jurist inschakelen. Liever komen we er natuurlijk direct met een organisatie uit, maar als je geen medewerking krijgt, dan moet je ook de vervolgstap zetten. Dat is tenslotte ook wat we communiceren naar de gebruikers van onze opzegservice.
En ook al is het inschakelen van een advocaat kostbaar, het moet gezegd. Onze advocaat weet wel raad met nukkige organisaties. De eerste brief was een opsomming van 6 situaties van gebruikers die volgens ons onjuist door Allianz Direct waren behandeld. Daarnaast hebben we ook aangegeven waarom onze opzegservice geaccepteerd zou moeten worden. Niet alleen omdat veel collega verzekeraars onze opzegservice gebruiken als extra dienstverlening richting hun nieuwe klanten, in het algemeen geldt simpelweg dat opzeggen makkelijk gemaakt moet worden voor consumenten.
Deze week hebben we bericht ontvangen van Allianz Direct. De 6 consumenten worden met terugwerkende kracht geholpen en ontvangen teveel betaalde premie retour. Ook wordt opzeggen van Allianz Direct via opzeggen.nl weer mogelijk; nieuwe opzeggingen worden voortaan netjes afgehandeld en mogelijke issues uit het verleden worden opgelost!
Jammer dat de tussenkomst van een advocaat nodig was, maar chapeau voor Allianz Direct dat ze direct zorgen voor een oplossing!
Comments on this entry are closed.