ACM zet volgende stap in aanpak oneerlijke incassopraktijken

We hebben al eerder bericht over oneerlijke praktijken bij sommige incassobureau’s. Hier wordt vandaag een nieuw hoofdstuk aan toegevoegd door de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Begrijp de ACM (en ons) niet verkeerd; rekeningen moeten natuurlijk gewoon betaald worden. Waar de ACM zich op richt, zijn onterechte, onjuiste of agressieve incasso’s. En dat komt veel te vaak voor!

Vandaar dat de ACM, samen met de AFM, de campagne ‘Incasso? Betaal, maar alleen als het klopt’ start. Naast deze campagne om consumenten bewust te maken, start de ACM ook met het voorlichten en handhaven van de regels binnen de branche. Uit onderzoek heeft de ACM 3 problemen vastgesteld bij incasso’s: (1) er wordt geprobeerd onterechte vorderingen te innen, (2) er worden te hoge invorderingskosten in rekening gebracht en (3) er wordt ontoelaatbare druk uitgeoefend op consumenten. Drie zeer duidelijke signalen dat het nog steeds niet goed gaat in deze branche.

incasso & opzeggen

Wat kunnen consumenten zelf doen als ze te maken krijgen met een incassobrief? Consuwijzer biedt een online check om na te gaan of het om een terechte en juiste incasso gaat. Deze Incassobrief Checker vind je hier.

Wil je weten of de incassokosten juist zijn? Consuwijzer biedt hier de online Rekenhulp Incassokosten voor.

Ben je op basis van deze tools van mening dat sprake is van een onterechte of onjuiste incasso? Dan kun je online een klacht indienen bij Consuwijzer. En daar gaat Consuwijzer vervolgens mee aan de slag. En een terechte klacht heeft zin; de ACM gaat incassobureau’s die aantoonbaar de mist ingaan beboeten. Dat blijft toch het beste instrument om deze praktijken aan te pakken, maar alleen als consumenten niet in dergelijke praktijken trappen. Zolang het lonend is voor incassobureau’s, dan zullen deze altijd blijven bestaan!

Vind je de tekening van Fokke & Sukke net zo leuk als wij? Check de webshop voor nog meer leuke tekeningen!

Comments on this entry are closed.